מה זה ספאם ?

רשת האינטרנט היא ללא ספק המצאה מבורכת שקשה לדמיין את חיינו בלעדיה. עם זאת, היא הביאה עימה גם כמה דברים הפוגעים באיכות החיים.

אחת מתופעות הלוואי של האינטרנט היא הספאם. הספאם הוא דואר זבל המגיע לרוב במייל או כ- SMS ונועד לעודד אותנו לבצע רכישה של מוצר או שירות. דואר ספאם מטרתו היא קודם כל עידוד לבצע רכישה או הוצאת כספים. הודעה אשר אינה מעודדת לבצע רכישה (תעמולת בחירות למשל) לא נחשבת לספאם גם אם היא נשלחת מספר פעמים רב מדי ובאופן מטריד.

מה זה ספאם

אילו נזקים יכול הספאם לגרום?

מלבד ההטרדה והכעס שיוצר הספאם אצל אנשים רבים, יש לו משמעות רבה יותר והוא יכול להסב נזקים חמורים מלבד פגיעה בפרטיות שכמובן היא בעיה חמורה בפני עצמה.

במיוחד כאשר מדובר על חברות עסקיות אשר בשרת שלהן עובר גם כך דואר רב מדי יום, כמות ספאם גדולה עלולה לגרום להשבתת המערכות של החברה בעקבות קריסת שרת הדואר. קריסת השרת יכולה לקרות לא רק בשל כמות הספאם הגדולה המגיעה אליו, אלא גם בעקבות וירוסים שכולל דואר ספאם פעמים רבות.

כך, לספאם ישנה משמעות משפטית בשל פגיעה בגורם האנושי וגם טכנית בגלל הפגיעה במערכות המחשוב. מהם הפתרונות להתמודדות עם ספאם בשני המישורים?

במישור המחשובי- תוכנות אנטי ספאם

בכדי שספאם בכלל לא יגיע אלינו ולא נצטרך להתמודד איתו, הפתרון הראשוני הוא תוכנת אנטי ספאם. דמיינו את המייל או הנייד שלכם כבית אליו מנסים לחדור כל הזמן אנשים לא רצויים ושומר חסון עומד בפתח הדלת וחוסם אותם מלהכנס. זוהי בדיוק עבודתה של תוכנת אנטי ספאם.

כך, לא רק שאנו מדלגים על העונג המפוקפק של קבלת פרסומים לא רצויים, כך המחשב שלנו או הנייד מוגנים מפגיעה של וירוסים ושאר מפגעים שחודרים אל המחשב וקשה לאחר מכן להפטר מהם. היום תוכנות אנטי ספאם רבות אינן דורשות התקנה של חומרה או הוצאה גבוהה במיוחד. בהשקעה סמלית יחסית נקבל תוכנה להורדה דרך האינטרנט.

במישור המשפטי- חוק האנטי ספאם

גם ברמה המשפטית והחוקתית הגיעו למסקנה שספאם אינו סתם פרסום סטנדרטי. שליחת הפרסומות לכמות גדולה של אנשים מדי יום הופכת את העניין לבעייתי ולכן נחקק חוק בעניין ב- 2008, חוק הספאם, אשר עובר שינויים כאלה ואחרים מדי מספר שנים.

החוק קובע כי שליחת פרסומת ללקוח בכל אמצעי תקשורת כמו מייל, נייד ואמצעים אחרים מבלי שהלקוח נתן את הסכמתו לכך היא אסורה.

עם זאת, במידה ורכשתם מוצר או חתמתם על טופס הצטרפות לאתר אינטרנט ונתתם בעת החתימה את הסכמתכם לקבלת דברי פרסומת או שנותן השירות ציין כי הכתובת, המייל או הנייד ישמשו לצורך משלוח דברי פרסומת ואתם לא התנגדתם לכך, שליחת הפרסומות היא מותרת.

כמובן שגם הסכמה מעין זו אינה חתונה קתולית. יש לכם הזכות המלאה לעדכן את המפרסם כי אינכם מעוניינים עוד לקבל את הפרסומות. במייל תוכלו ללחוץ על השורה האומרת: להסרה מרשימת התפוצה לחץ כאן, ובנייד ניתן לשלוח מספר מסוים שנרשם בהודעה בכדי להיות מוסרים מן הרשימה.

במידה וקיבלתם פרסומת ללא מתן הסכמה זוהי עבירה פלילית, זכותכם לתבוע את המפרסם והדין עבור עבירה זו הוא קנס של 202,000 שקלים.