יועץ קידום אתרים ממליץ: מחקר מתחרים - רעיונות שכדאי ליישם

היום ניגשנו לאחד המקדמים שלנו ושאלנו אותו בתור יועץ קידום אתרים מה הוא ממליץ לפני הקמת אתר מבחינת קידום. התשובה שלו סיפקה לנו מאמר שלם, אז הנה לכם!

השלב הראשון והחשוב

השלב הראשון בקידום כל אתר בגוגל הוא מחקר מילות המפתח. מחקר מילות המפתח הרלוונטיות לאתרכם יעזור להבין מה בעצם הגולשים מחפשים, מהן המילים הרלוונטיות לשירות או למוצר שאתם מציעים ומהן המילים שיגרמו לגולש באתר להפוך ללקוח.

לאחר שסיימתם את מחקר מילות המפתח, ויש בידיכם רשימה של ביטויים פוטנציאלים לקידום, השלב הבא יהיה לחקור אתרים מתחרים. תוצאות המחקר יחדדו את תוצאות מחקר מילות המפתח, ידגישו, אולי, מה נכון לקדם ומה פחות, כמו גם יתנו רעיונות חדשים שעליהם לא חשבתם!


חלק מהפעולות שאפרט בהמשך מומלץ לבצע על רקע חודשי או שבועי, בתור עבודת תחזוקה לקידום אתר הלקוח, לדוגמא פעולות שהן מאוד דינמיות, כמו חיפוש ידני במנוע החיפוש, בחינת הקידום במדיה החברתית ובדיקת התוכן. לעומת זאת, פעולה כגון גלישה ידנית יסודית באתר יכולה להתבצע רק פעם אחת בתחילת המחקר, ומפעם לפעם אפשר לחזור עליה באופן שטחי.

כמובן, שכל מקרה הוא לגופו, כל תחום ושוק שבו מתחרים הוא שונה ועם חוקים משלו, ויש להתייחס לכל אלו בקביעת לוחות הזמנים ומסגרות העבודה לקידום.

יועץ קידום אתרים

בתור יועץ קידום אתרים אני ממליץ על ארבעת השלבים לבחינת תחרות אצל המתחרים:

 

  1. בדיקות כלליות בגוגל למילות החיפוש שבחרת
    בדיקה ידנית:
    בדיקה ראשונה, שכנראה כבר בוצעה בשלב מחקר ביטויי החיפוש, היא בדיקה פשוטה של חיפוש המילים בגוגל (שימו לב שאתם לא באופציה של personalization).

    כדאי לבצע את הבדיקה אחת לחודש, או לתקופת זמן אחרת, בהתאם ללוחות הזמנים שלכם ושל הלקוח, מכיוון שהשינויים בתוצאות החיפוש יכולים להיות מאוד חדים, בין אם בגלל עדכונים בצד של גוגל, לעיתים לאו דווקא עדכונים מדוברים ומפורסמים, אלא מינוריים יותר, ובין אם בגלל תזוזות בתוצאות החיפוש של מתחרים ישנים וחדשים.

    תזוזות בתוצאות החיפוש יכולות להיות גם כתוצאה מהצטרפות תוצאות מקומיות (Google places), תוצאות של תמונות וקטעי וידאו, חדשות, מוצרי קניות, וכמובן, מודעות ממומנות.
    תוצאות מגוונות, התומכות בפעילות השיווק של המתחרה מראות לנו כיצד המתחרים מתמודדים עם התחרות ויכולות לספק רעיונות נוספים להתמודדות שלכם.

    בדיקה באמצעות כלים מומלצים:
    מומלץ לבצע בדיקת תחרות לביטויים ולבחון את האתרים שבהם הביטויים מקודמים. קיימים בשוק מספר כלים לניתוח ממוקד. אחד הכלים המומלצים הוא SEOmoz לניתוח רמת "הקושי" של הביטויים.

    כלי זה ודומיו מראים תמונה, לפיה נוכל לדעת כמה קשה יהיה להתחרות על הביטוי. כמו כן, הם מספקים מידע על ה-domain authority וה-page authority לאתרים שממוקמים ראשונים בתוצאות החיפוש (כידוע, אלו הממוקמים בדף התוצאות הראשון ובפרט ב-5 התוצאות הראשונות, הן המשמעותיות למשתמש והנלחצות ביותר). 

    בחינה נוספת היא: כמה אתרים מקשרים לאותם ראשונים בתוצאות החיפוש? בהתחשב בכל אלו, עליכם לחשוב האם האתר שאתם מקדמים יכול להתחרות ולהגיע לתוצאות הראשונות בגוגל. האם יש לכם מספיק domain authority ,page authority, ואתרים מקשרים? כמובן שאלו נבנים עם הזמן ושקישורים גם ייבחנו לאיכותם ולאיכות האתר המקשר אליכם. ובכל מקרה, אם נראה לכם שאתם ב"שדה של גדולים ממכם", אני ממליץ ללכת על ביטויים עם תחרות נמוכה יותר וביטויי זנב ארוך, כדי להיות שם ראש לשועלים, במקום זנב לאריות.

השלבים הבאים יעסקו בבדיקת האתר של מתחרים ידועים לאתר שלך:

  1. מחקר ייסודי של אתרי מתחרים

    בדיקה ראשונית שניתן לעשות, באופן ספציפי עבור מתחרים ידועים, היא פשוט לגלוש באתר שלהם כמשתמש פשוט, ולקבל רעיונות כמו:
    * באיזה אופן מומרים גולשי האתר ללקוחות? האם יש חנות אלקטרונית (רק כאשר רלוונטי כמובן)? האם יש טופס יצירת קשר או כלי לצ'אט אונליין עם נציג מהחברה?
    * אם מדובר באתר של מסחר אלקטרוני, מהו תהליך הרכישה? איך נראית עגלת הקניות? מהן אפשרויות התשלום?
    * אילו אמצעי אבטחה ואמון קיימים באתר?
    * איך נראה האתר מבחינה ויזואלית וגרפית? כמה הוא מושקע? כמה הוא מזמין ונעים לגלוש בו?
    * האם מציעים באתר הטבות או דילים מיוחדים לגולשי האתר?
    * באופן כללי, מהי חווית המשתמש של גלישה באתר, והאם גם אתר הלקוח שלך מציע חוויה דומה?

    את התשובות לשאלות המנחות הללו ונקודות נוספות שנראות מעניינות, כדאי לכתוב בצד ואף עדיף לצלם מסך, כדי להדגיש מאוחר יותר ללקוח שלכם (ו\או לעצמכם) במה מדובר.

 

  1. קידום במדיה חברתית גם על ידי יועץ קידום אתרים

דובר רבות וטובות על החשיבות של הקידום החברתי והנוכחות ברשתות החברתיות ולכן, הבדיקה השנייה צריכה לבחון את הקידום החברתי של המתחרים, הרבה יועצי קידום אומרים זאת, לא רק אני. חשוב תמיד לזכור, שלא מדובר בהעתק-הדבק של פעולות המתחרים לאתר הלקוח שלכם, אלא קבלת תמונת מצב של מה המתחרים עושים בצד החברתי, מהן התגובות לכך ומה אתם יכול ליישם  מכל אלו. חלק מהדברים יכולים להיות מיושמים ולהשפיע בצורה מיידית, וחלקם יצטרכו לצבור כוח עם הזמן. מה שבטוח, הרשתות החברתיות הן כאן להישאר, כך שבכל מקרה שווה להשקיע!

 

בחינת התחרות במדיה החברתית:
אילו פרופילים יש למתחרים: פייסבוק? טוויטר? גוגל+? האם הם מקושרים ישירות מהאתר ובאיזה אופן?

מה קורה בפרופילים האלו מבחינת הלקוחות? האם יש שם תקשורת עם הלקוחות? האם יש שם תגובות חיוביות ושליליות לשירות או למוצרים שהם מספקים, והאם יש תגובות מצד החברה? הבנת הביקורות האלו יכולה להוות את החוזקות שלכם אל מול המתחרים!

איזה תוכן מקדמים בפרופילים החברתיים? האם יש קישורים לאתרים אחרים בתחום? האם יש תוכן מקורי או של אחרים שמפרסמים?

בנוסף, כדאי לבדוק האם התוכן שהמתחרים מקדמים ממשיך הלאה על ידי הלקוחות והעוקבים באמצעות לחיצות על share, like, +1 וכו'.

  1. בדיקת תוכן באתרי מתחרים

חשוב מאוד להתייחס לתוכן שקיים באתר מתחרה, ולדעת אם הם מקלבים יעוץ ממקדמי אתרים אחרים, הרי תוכן איכותי וייחודי הוא זה שימשוך קישורים ותנועה לאתר, ישאיר את הגולשים באתר וימירם ללקוחות.

האם קיים תוכן שמעלים הלקוחות לאתר, כמו למשל ביקורות על מוצרים? שאלות גולשים ולקוחות? כמה הלקוחות או הגולשים הפוטנציאליים באמת מעורים באתר ותורמים? האפקט "החברתי" בהחלט עשוי להעיד לזכות על אתר המתחרה.

האם יש באתר בלוג? איזה תוכן יש בבלוג ומי כותב בו? האם לבלוג יש קהילה פעילה? האם הוא מקבל גם אזכורים, shares, likes, +1 וכו' ברשתות החברתיות?

איזה תוכן אלטרנטיבי קיים באתר? מדריכי משתמש והוראות הפעלה? שאלות ותשובות נפוצות? חדשות בתחום? פורומים? יישומים שונים? קטעי וידאו מקוריים? תמונות?

באופן כללי, כדאי לפקוח עין על כל שינוי באתרים שמהווים תחרות רצינית ללקוח שלכם ולכן, כדאי לשים עליהם Google Alert וכך להתעדכן בשינויים שמתרחשים אצלם. שימו לב, כדאי להירשם להתראה לא רק על שם האתר או כתובתו, אלא גם על "שחקנים גדולים" אצל המתחרה כמו מנכ"לים ובעלים, שירותים ייחודים ושמות המוצרים שהם מציעים ומקדמים, ובעצם כל ביטוי שהגיוני שיצויין בהקשר של אותו מתחרה.

ההשקעה בתוכן מקורי היא אדירה, אבל בהחלט משתלמת. כאשר תיבנו באתרכם מערך של תוכן איכותי ומקורי, יהיה קשה להתחרות בכם. תמיד מומלץ להשכיר שירותים של יועץ קידום אתרים לכל שאלה או ספק שיש לכם.