ניהול מוניטין ברשת באמצעות משרד פרסום

הדומיננטיות של גוגל בחיינו והעובדה כי הוא מקור המידע העיקרי של רובנו גורמות לכך שבמקרים רבים התדמית הציבורית של אנשי עסקים (ולא רק הם, כמובן) נקבעת, או לכל הפחות מושפעות במידת ניכרת, מתוצאות החיפוש בגוגל ובעיקר מהמופעים בדף הראשון.

בעל שם טוב

שם טוב הוא הדבר החשוב ביותר לאיש עסקים, ולדמויות ציבוריות בכלל (אמנים, פוליטיקאים וכו'), ועל כן חשוב מאוד לא להשאיר את תוצאות החיפוש בגוגל ליד הגורל, למתחרים, או "סתם" לפרסומים שגויים או מוטים – כל אלה יכולים לגרום נזק אדיר ובלתי הפיך לתדמית שלכם ובעקבותיה גם לפעילות העסקית שלכם, שהרי מן הסתם אף אחד לא חפץ בקשרים עסקיים עם מי שחיפוש שמו בגוגל מעלה אזכורים שליליים.

 ניהול מוניטין ברשת

הפיתרון שמוצע על ידי משרד פרסום שמתמחה בתחום הוא שירות הנקרא ניהול מוניטין באינטרנט, או ניהול מוניטין ברשת. יותר ויותר אנשי עסקים, דמויות ציבוריות וכל מי שחרד לשמו הטוב ומבין כי לתדמית שלו כפי שהיא משתקפת במנועי החיפוש השונים (ובעיקר גוגל, לאור שלטון היחיד שלו בישראל) תפקיד קריטי בהצלחתו נעזרים בשירות, הנקרא בפי מומחי שיווק באינטרנט ORM (ראשי תיבות של Online Reputation Management).

חשוב להדגיש כי ORM אינו כמו כל שיווק באינטרנט אלא דורש מומחיות ייחודית, ועוד כדאי לדעת שדמויות ציבוריות רבות נעזרות ב- ORM באופן שוטף ולאו דווקא בעקבות פרסום שלילי.

ניטור שוטף במסגרת ניהול מוניטין ברשת

מי שנעזר בשירות של ניהול מוניטין ברשת באמצעות משרד פרסום באופן שוטף – וכאמור, רבים עושים זאת מתוך ההבנה שגם שיווק באינטרנט וגם יחסי ציבור באופן כללי הם כלים יקרי ערך שרצוי להשתמש בהם כל הזמן – נהנה מיתרון משמעותי: ניטור מתמיד של האזכורים אודותיו ועל כן איתור מיידי של כל פרסום שעלול להזיק, כולל ברשתות חברתיות רלוונטיות ובעלות השפעה.

מיידיות התגובה היא קריטית במקרים רבים, שכן לא בכדי אמרו חז"ל שאם טיפש זורק אבן לבאר גם אלף חכמים לא יצליחו להוציאה – אם כי אנשי מקצוע מיומנים בניהול מוניטין באינטרנט יצליחו גם יצליחו, אבל רצוי כמובן שהם ימהרו לפעול עוד לפני שהאזכורים השגויים/ פוגעניים/ מזיקים ישתרשו בתודעת הציבור.

ניהול מוניטין באינטרנט ודחיקת אזכורים שליליים

גוגל לא שוכח כלום, כך שכל פרסום שלילי אודות איש עסקים או דמות ציבורית ימשיך להופיע בתוצאות החיפוש הרלוונטיות גם זמן רב לאחר עלייתו לאוויר ועושה רושם שלנצח. למעשה, גם אם הפרסום המקורי עצמו יוסר (למשל בעקבות התערבות של גורמים משפטיים ודרישה לעשות זאת) עדיין לא מן הנמנע כי האזכור השלילי יופיע גם באתרים אחרים.

כשהפרסום הפוגעני מגיע מאחד המתחרים שלכם, למשל, או מכל גורם אחר שרוצה לתקוע מקל בגלגלי הפעילות העסקית שלכם, אפילו סביר להניח שהפרסום יופץ ביותר ממקום אחד, מה גם שהאופי הוויראלי של האינטרנט גורם לכך שכל אזכור שלילי עלול לשכפל עצמו במהירות ולהתרבות – כך שאין מנוס מפעילות נמרצת לדחיקת כל אותם אזכורים שליליים אל מחוץ לדף הראשון בגוגל ובמקרים מסוימים עוד הרחק אחורה עד שבפועל ייעלמו לחלוטין מעיני מהציבור.

האם משרד הפרסום שלכם מתמחה בניהול מוניטין ?

על מנת להעלים את האזכורים השליליים מהדף הראשון הגוגל ובכך לנטרל את השפעתם על התודעה הציבורית, הצעד הראשון של מומחי ניהול מוניטין באינטרנט בכל משרד פרסום הוא יצירת תכנים חיוביים אודות איש העסקים או הדמות הציבורית שרוצה ליהנות מפירות ה- ORM ומתדמית נאותה.

בעת יצירת אותם תכנים חיוביים חשוב להקפיד על שני דברים: ראשית, שתהיה להם אחיזה של ממש במציאות, שכן פרסומים בלתי אמינים עלולים להוות בומרנג ולא רק שלא לשפר את התדמית אלא אף לפגום בה בסופו של דבר, ושנית, לכתוב אותם מתוך ראייה לטווח ארוך ובפרט לנוכח הצורך לקדם אותם כך שכמו בסוגים אחרים של תכנים שמטרתם שיווק באינטרנט הם יכללו מילות מפתח נכונות במינון המדויק.

השלב הבא של ניהול מוניטין ברשת הוא הקריטי מכולם וגם זה שדורש את המיומנות הגבוהה ביותר: קידום כל אותם תכנים חיוביים על מנת שידחקו אל מחוץ לעיני הציבור את האזכורים השליליים. לשם כך נדרש בעיקר ניסיון רב בכל הקשור לשיווק באינטרנט באופן כללי ולכן לא מספיק לקבל שירותים בכל משרד פרסום אלא רק בכזה שמתמחה בניהול מוניטין, שכן מדובר בקידום במקביל של מגוון אתרים ותכנים – אבל ביצוע מוצלח של מהלך זה מבטיח שליטה מלאה על האופן שבו האדם מוצג על ידי גוגל ורווח ניכר לכל מי שתדמיתו הציבורית חשובה לו.